1. den - přílet do Anglie

Letadlo se párkrát zakymácelo, jak si s ním pohrával prudký vítr. Zhoupla se s námi podlaha a cestující se v marném reflexu chytali za postranní madla sedaček.
Fúúú
S drncnutím jsme přistáli na ranvej. Letadlo zpomalilo, motory přestaly hučet a nad hlavami se nám zase rozsvítilo palubní světlo. Z reproduktoru se ozval hlas: Welcome to London.
,,To je to vždy takové vzrůšo?‘‘ zeptala se nadšeně Katka, která letěla poprvé.
,,Nééé!‘‘ vyhrkly jsme s Terkou současně.
 Odepnula jsem si pás. Všichni se začali hrnout do uličky, brát si bundy a zavazadla z úložných prostorů. My jsme čekaly. Přežvýkávaly už dosud vyžvýkané žvýkačky. Byly hnusný, bez chuti.

Prošly jsme pasovou kontrolou a hledaly zastávku autobusu, který nás měl dovést poblíž centra. Jenže nikde náš spoj nebyl. Nakonec jsme vyslaly Terku do informací, kde zjistila, že naše zakoupená jízdenka je na vlak, který jezdí z letiště na Liverpool street. Ahá!

Cesta vlakem netrvala dlouho, za to pěší trasa do Camdenu, kde jsme měly ubytování, byla o poznání delší. Vystoupily jsme na malém náměstí, kde se rozléhala hudba. Bylo kolem devíti hodin večer a Londýn se začal halit do hávu nočních mejdanů. Nad hlavou se nám třpytila skla mrakodrapu a kolem projel první double-decker. Studený vítr mi rozcuchal vlasy a já si raději nasadila kapuci.

Hledaly jsme směr kudy se vydat. Proplétaly jsme se uličkami. Trochu složitější bylo vyznat se na přechodech. V Anglii se jezdí vlevo a systém křižovatek je postaven na tom, že buď jede jedna strana a chodci i druhá strana stojí, pak se strany prostřídají a nakonec mají zelenou i chodci. Což netrpělivý lidi (jako my) nutilo přecházet, i když měli červenou.
Prostě…zbytečný prostoje!
Je pravda, že občas jsme přecházení špatně načasovaly a málem nás zajel i black cab a poslíček s pizzou. Vysloužily jsme si proto několik nesouhlasných rozzlobených zatroubení.

Co mě ještě dost fascinovalo na Londýnské dopravě, byl double-decker. Okamžitě, co jsem ho poprvé uviděla, se mi vybavila scéna z Harryho Pottera se šíleným fialovým Záchranným autobusem (Knight Bus). Opravdu se mi zdálo, že jezdí tak zběsile. Byl sice červený a měl jen dvě patra, ale i tak když kličkoval na Piccadilly Square, nebo když prosvištěl těsně kolem chodníku, jsem měla pocit, že se může protáhnou do výšky a nasoukat se i do té nejužší škvírky.

Zalezly jsme do obchodu a uviděly v regálu fialovou čokoládu Cadbury. Dělají jí snad ve všech příchutích, ale naše první varianta patřila čistě mléčné. Hned jsem byla pasována na vrchního lámače dílků a zásobovala holky čokoládou při každé zastávce, kdy už nás bolely nohy nebo jsme hledaly směr. Ano, za pět dní, jsme čokolády spořádaly (sežraly) víc než dost.

Po dalších ušlých kilometrech na nás čekalo zásadní rozhodnutí. Stály jsme před vchodem do úzké tmavé uličky, která vedla podél říčního kanálu. Jenže neodvážit se tam by nás stálo dlouhé obcházení. Nalámala jsem tedy dvojité dílky čokolády a za neohroženou Katkou vyrazily vpřed.
Byla to docela hezká procházka. U doku šplouchala voda, měsíček na nebi svítil a starý pán, sedící na lavičce, si cosi pro sebe broukal. Možná: Šiju, šiju si botičky, do sucha i do vodičky…
Obešly jsme ho raději svižným krokem.

Brr! Byla dost zima. Sice google předpověď počasí hlásila osm stupňů nad nulou, ale byla děsná klendra. Vážně jsem nelitovala, teplého nepromokavého kabátu s kapucí, rukavic a kozaček. Ale jak jsme si všimly později, Britové jsou hodně otužilí. Některé slečny se procházely po ulicích jen v jarních bundičkách a balerínkách, zatím co já přemýšlela, jestli si pod tričko nevzít ještě jedno.

Ocitly jsme se na Camden road. Minuly jsme bar s názvem The world end a pak už to byl jen kousek ke studentským kolejím. Měly jsme v plánu se sejít s Francescem, který nám měl dát klíče od pokoje. Chudák stepoval před ubytovnou, čekal na nás a byl hodně ospalý. Provedl nás areálem a názorně ukázal, jak máme používat zámky. Klíčem se totiž otáčí na druhou stranu. Ahá! Stěží jsme se s bágly vešly do malého výtahu a nechaly se vyvést do čtvrtého patra. Prošly jsme snad dalšími pěti dveřmi, zahnuly do šesti dalších uliček (můj orientační systém začínal selhávat) a pak jsme uviděly na dveřích malou vlaječku České Republiky.

Ani nám nepřišlo, že jsme šly tak dlouho, ale dorazily jsme kolem půl jedné ráno. Rozjařené, unavené a hladové jsme ze zad shodily batohy. Ochutnávaly jsme další kousky čokolády a nemohly se přestat smát nad geniálností připravených instrukcí od našeho kamaráda, který nám u sebe poskytl ubytování. Na poličkách v kuchyňce jsme měly připravené polepky s jeho jménem, ale vlivem spěchu nebo úmyslnému kódování zprávy se postupně začaly ztrácet samohlásky a ani Francesco netušil, co znamená TNDV.

Poslední gól dne byl objev školní wifi, která je shodná s naší, takže jsme další den mohly rozjet postování storýček. Všichni tak mohli sledovat, jak mokneme na Trafalgar square a brodíme se blátem u řeky Cuckmere.

O půlhodinu později sousedovi z vedlejšího pokoje došla trpělivost a zajímavým rytmickým zabušením na zeď nás zahnal do postele. Druhý večer jsme zjistily, že hraje na kytaru.

Jenže…kdo bude spát na jedné posteli ve dvou?